perjantai 21. syyskuuta 2012

Ei pahalla mut tahallaan


Reipasta opintosyksyä on nyt takana jo kaksi viikkoa ja olen tukehtua ärsytykseen aikuisopiskelijoita kohtaan.  Ovatko tämän päivän aikuisopiskelijat nyt sitä Saarikankaan lanseeraamaa pullamössösukupolvea? Vai missä on vika, kun vaikuttaa siltä, että aikuisilta näyttäisi puuttuvan tyystin motivaatio, organisointikyky ja ryhmätyötaidot? Kaikki on vaan täyttä paskaa ja mahdotonta toteuttaa, koska edes kaikkia kurssikavereitakaan ei tunneta. Syksy toi mukanaan ryhmään uusia jäseniä, apua! Miten siinä sitten voikaan tehdä ryhmätyötä, jos ei tiedä edes toisen nimeä. Mitäpä jos kääntyisit ympäri ja kysyisit? Ryhmätöillä on taipumusta edistyä paremmin, jos uskaltaa ensin vaikka katsoa toista varovasti kulmien alta.

Oikeasti olen onnistunut tukkimaan suuni vaihtelevalla menestyksellä. Jonkinlaisissa väleissä olisi pysyttävä, koska kuitenkin joudun heidän kanssaan työskentelemään ainakin tämän vuoden loppuun. Pitäisi keksiä rakentavia tapoja sanoa, että jokainen meistä on siellä täysin vapaaehtoisesti eikä ryhmän motivoituneemmat jäsenet välttämättä edes kaipaa mitään perässä vedettäviä.  Jos oppikirjan hankkiminen on jo niin suuri tehtävä, ettei siitä pystytä suoriutumaan, niin voisi olla hyvä hetki miettiä, josko pitäisi ensin opiskella jotain ihan muuta. Jotkut eivät pääse kirjastoon, toiset eivät suostu maksamaan kirjasta ja kolmannet eivät vaan millään voi lainata kirjaa opiskelijakaverilta ja ottaa kopioita tarvittavista sivuista, siitäkään huolimatta, että tietty määrä ilmaisia kopioita kuuluu jokaiselle opiskelijalle lukukausittain.

Tosiasiassa ihmettelen syvästi, kuinka on mahdollista, että jokainen näistä ihmisistä on ollut työelämässä jo ainakin kymmenen vuotta. Pistää väkisin miettimään, että kuka tekee heidän työnsä? Ja toisaalta, koska osalla heistä on monia satoja alaisiakin, niin kuinka se sujuu, kun kurssikaverin nimen ja yhteystietojen kysyminen on mahdottomuus? Puhumattakaan siitä, että saataisiin jotenkin jaettua tehtävät ja aikataulutettua niiden tekeminen…

Haluan huomauttaa, että opintovapaalla ollessani olen onnekas, kun pystyn siirtymään kokonaan nuorisoryhmän kelkkaan. Siellä meno ei ole kuin lastentarhassa. Haluan myös esittää toiveen: jos ajattelet alkavasi aikuisopiskelijaksi, niin mieti vielä uudestaan. Jos kerran olet jo omasta mielestäsi urasi huipulla, niin mitä edes tekisit niillä papereilla? Miksi tuhlaisit iltojasi opinahjossasi, jos arvosanoillekaan ei koskaan tule olemaan mitään käyttöä? Työnantajille kuulemma riittää, että on paperit eivätkä edes vilkaise arvosanojasi. Eikä niitä kyllä varmasti kiinnostakaan, jos aikoo jäädä saman kaupan kassalle, josta on tullutkin. Ehkä meidän näkemykset uran huipusta ei vaan ihan kohtaa.

4 kommenttia:

  1. Anna anteeksi, kun miuta kävi naurattamaan. Tuo ilmiö onniin hämmästyttävä, niin tunistettava,ja monelta eri osa-alueelta.
    Tuon vaikutukset ovat aina negatiiviset. Muidenihmisten asenne, asenteellisuus, tekemättömyys ja hankala suhtautuminen asioihin väistämättä saa aikaan jonkin reaktionitsessäkin.
    Kaikki se negativisuus on turhaa, sillä senkinvoisi käyttää tuossa tapauksessa vaadittavan,eli opintoihin.
    Luulisi nimenomaan,että jopa kymppivuoden puurtamisen jälkeen olisimukava taas vaihteeksi opiskella, ja tuuletella päätään. Että motivaatio nimenomaan olisi kohdillaan ja ilo taas oppia olisi suuri. Oppia siis uutta.

    Näköjään ei todellakaan toteudu tuo malli.

    * huoh*
    On hämmentävää, miten tuo onkaan niin yleinen ilmiö ( niin maailmalta huudellaan)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Saahan sitä nauraa. Minäkin nauraisin, jos ei sapettaisi niin pahasti.

      Valitettavasti tunneilmapiirillä on taipumus tarttua, olipa se positiivinen tai negatiivinen.
      Juttelin tänään aiheesta yhden toisen nuorisoryhmän kelkkaan hypänneen kanssa. Me molemmat ollaan hakuvaiheessa ajateltu, että aikuiset on ainakin motivoituneita ja todettu nyt karu totuus. Nuorten kanssa nauretaan ja meillä on hauskaa, mutta hommat tulee tehtyä hyvässä hengessä. Aikuisten kanssa energia menee hukkaan. Ei sitä turhaan hoeta, että asenne ratkaisee.

      Meidän aikuisopiskelijoille voisi tehdä hyvää vaihtarireissu nuorisoryhmään. Mutta ei liian montaa aikuista kerrallaan, etteivät onnistu pilaamaan ilmapiiriä.

      Poista
  2. Tähän on lisättävä hassu kommentti, että poikani mennessään Lipastolle pari vuotta muiden jälkeen (intti ja vähän duunia), oli vähän ihmeissään. Aika outoa sakkia, tuumi hän. Dokaavat ja mekkaloivat, kun pitäisi opiskella *tässä meikä nauroi*. Lisäksi kuulin outoja kommentteja siitä, että joku ei löytänyt tod. kirjastoa jne :D

    Eli ilmeisesti nuorissa on myös osa mieleltään aikuisempia (Belga on tavannut muitakin kaltaisiaan), jotka eivät aina jaksa ymmärtää kaikkea...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Totta, on siellä nuorison joukossa myös niitä, joita poikasi on kummastellut (taidan tykätä sun pojasta). Mutta en oikeastaan välitä siitä jos dokataan ja rellestetään, jos hommat kuitenkin hoidetaan. Yksilötyöt saa mun puolesta hoitaa tai jättää hoitamatta. Ryhmätöissä on se ikävä puoli, että jos yksi jättää hommat tekemättä joku toinen joutuu ne kuitenkin tekemään tai työ vaan jää roikkumaan ja odottamaan parempia aikoja tai sitä kirjaa. Se ryhmätyö, josta tässä oli kyse valmistui ajallaan, mutta vaati sen, että en jaksanut enää välittää väleistä vaan ilmoitin erään irtisanotuksi ryhmästä.

      Nuorison kanssa on kuitenkin kivampaa, koska ainakin nämä meidän nuoret on valtaosin vastuunsa kantavia. Aikuiset ei vaan tajua, että opinnot pitää myös hoitaa, jos on sinne mukaan tullut.

      Poista