perjantai 5. lokakuuta 2012

Musta hetki ja aukko

Olen joutunut nyt muutaman päivän aikana tässä miettimään omia pelkojani, ja kohtaamaankin osan niistä.
Ehkä jopa sen kaikkein pahimman,luulen ma.
Olen joutunut pelkäämään oman lapseni puolesta.
Se on isopelko se.
Avaruuden musta aukko ei ole kokoluokassaan tämän kaltainen ollenkaan. Tämä vie kaiken mennessään,eikä päästä irti otteestaan.
Kun oksennus maistuu suussa, ja kymmenennen kerran käy vessassa, ja  kun vanne alkaa puristaa päätä ja pahoinvointi lisääntyä. Kun tapahtumat osuvat aina pimeimpään yöhön ja epätietoisuus ja osin mielikuvituskin ottaa vallan, niin aikuinenkin on aika heikoilla.
Vaikka ihminen järjellä perustelee, niin tunne ajaa aina ohi,kun on kyse lähiomaisesta.
Kun poliisille tekee virka-apupyyntöä alkaa todellisuus olla jo aika karua.

Kun kaupungin läpi ajaa kymmenettä kertaa,kun miettii veden ääriä, rantoja, reittejä.  Kun tytär ystävineen ajaa aukiolevia paikkoja läpi pojan valokuvan kanssa läpi ja kyselee. Tuttavia,ystävä,paikkoja. Kun tajuaa,että niitä ei ole.
Pojallani ei ole mitään paikkaa, minne menä.
Ei yhtään ystävää, jonka luokse voisi mennä.
Sekin on karu totuus,kun se valkenee.
Pojalla on koti, mihin hän  oli hakeutumassa.
Minun luokseni.
Kaikkien näiden vuosien jälkeen. Vaikeuksien,hankaluuksien,riitojen ja erimielisyyksien jälkeen poika oli tulossa kotiin.
Näki kodin paikkana, jossa hän on turvassa ja jonne hän uskaltaa tulla.
Kaikkien näiden vaikeuksien ja hankaluuksien,tehtyjen tekojen ja opetettujen asioiden, pelkojen,epävarmuuksien ja epäonnistumisten jälkeen tuo asia on paras palkinto, minkä olen koskaan saanut.
Jotain olemme tehneet toikein, jotain sellaista, mikä ei ehkä häviä.
Perusluottamus on olemassa, ja se ei ole pieni asia se.
Poikani luottaa minuun.

Minun suurin pelkoni on maailmassa se,että lapsille tapahtuu jotain, jotain, mikä säädettyä ei elämässä ole.
Vakavalle sairaudelle,ehkä tapaturmallekaan emme voi mitään- mutta  pelko,jonka epätietoisuutena joudumme kohtaamaan, on jotain sellaista -mikä saa  oman mielen ritisemään.
Pelko tekee meistä heikompia ja vahvempia.
Pelko tekee  meistä haavoittuvaisia.
Mitäkö minä tällä halusin sanoa?  En tiedä. Ehkä halusin jakaa vain tarinan, jolle ei tuntunut olevan onnellista loppua toisssayönä. Joka kuitenkin päättyi hyvin, ja antoi uskoa tulevaisuudelle ehkä enemmän taas kuin moni muu tapahtunut asia.
Kaikesta huolimatta.
Tämän tapahtuman jälkeen näen monen asian paljon kirkkaampana, monen oman toimintamallini ei-niin- toimivana ja haen voimakkaasti itse muutosta niihin, että voin auttaa omaa läheistäni,lastani paremmin ja tukea hänen kasvamistaan ja kuntoutumistaan oikeammin.
Minä jaoin sinulle suuren pelkoni, mustan hetken ja aukon elämässäni. Haluatko sinä jakaa omasi?



2 kommenttia:

  1. Mun elämäni mustin hetki oli se hetki ultrassa kun oli hiljaista... sitä seurasi lause "On parempi että haen lääkärin" ja kun lääkäri astui huoneeseen tiesin jo ettei tarinaan saataisi onnellista loppua. Putosin pimeyteen ja siitä pimeästä ulosrämpiminen vei kauan, mulla on neljä lasta, kolme elävää, yksi kuollut. Mulla on neljä lasta, kolme poikaa, yksi tyttö.

    VastaaPoista
  2. Minä en osaa,pysty,enkä kykene millään tavalla edes villeimmissä mielikuvissani aavistamaan,mille tuollainen tuntuu.
    Olen ollut onnekas, kun omani olen synnyttänyt elossa. Fakta. Onnekas.
    Olen vilpittömästi pahoillani puolestasi.
    Hyvin pahoillani.
    Ihailen myös rohkeuttasi sanoa tuo ääneen. Jakaa se.

    VastaaPoista